Afvallen Met Crosstrainer Fitnessapparaten (9 Gouden Tips)

Afvallen met de crosstrainer is een effectieve manier om je overtollige kilo’s kwijt te raken. De belangrijkste voordelen van een crosstrainer zijn; de minimale belasting op het lichaam en de relatief hoge calorieverbranding. Zeker in vergelijking tot andere fitnessapparaten!

Over de voordelen van het gebruik van een crosstrainer als fitnessapparaat ontdek je meer na het lezen van de 9 tips die jou gaan helpen met het effectief gebruiken van de crosstrainer om af te vallen.

9 tips voor het effectief afvallen met de crosstrainer

afvallen met crosstrainerAls je effectief wilt afvallen op de crosstrainer lees dan vooral de onderstaande tips goed door.

De tips zijn speciaal bedoelt voor mensen die graag op een zo doeltreffend mogelijke manier willen afvallen door middel van het trainen op de crosstrainer.

Tip #1. Blijf variatie aanbrengen in je training

Veel sporters vragen zich af na een aantal maanden van goede resultaten hoe het komt dat ze niet meer afvallen. Hiervoor is een simpele verklaring. Je zult variatie aan moeten brengen in je training. Als je lichaam éénmaal went aan de training die je doet op de crosstrainer dan wordt de training een stuk minder effectief.

Variatie in je training kun je aanbrengen door bijvoorbeeld een ander programma te kiezen. Daarnaast zou je, als je altijd op éénzelfde niveau traint, vaker kunnen variëren van niveau en snelheid. Bijvoorbeeld vijf minuten op een hoog niveau en dan 2 minuten op een laag niveau, waarna je de crosstrainer weer op een hoog niveau zet. Dit wordt ook wel interval training genoemd.

Zo zorg je ervoor dat je lichaam niet went aan je training, waardoor je je lichaam stimuleert om zoveel mogelijk calorieën te blijven verbranden!

Tip #2. Gebruik je gehele lichaam

De crosstrainer is een fitnessapparaat voor het gehele lichaam. Zorg dat je je armen evenveel gebruikt en belast als je benen. Op die manier zie je het snelste het meeste resultaat.

Tip #3. Houd je hartslag in de gaten

Als je hartslag te hoog is kan dit risicovol worden. Een gezonde hartslag die zorgt voor vetverbranding tijdens een cardio training is gemakkelijk te  berekenen door de volgende formule: 220 –  je leeftijd = een effectieve en over het algemeen gezonde risicovrije hartslag.

Uiteraard is het niet erg om een hogere hartslag te hebben tijdens het sporten. Zorg er vooral voor dat je goed ‘luistert’ naar je lichaam.

Tip #4. Bouw de intensiteit rustig op

Als je start met cardiofitness begin dan vooral heel rustig met een training van maximaal vijf tot tien minuten en bouw dit langzaam op tot een minimum van 30 minuten op de crosstrainer. Zo kun je lichaam wennen aan de fysieke inspanning en voorkom je blessures.

Tip #5. Drink water

Het drinken van water voor en tijdens  je training blijft essentieel. Tijdens een (goede) crosstrain work-out verbrand je over het algemeen veel water. Blijf voor, tijdens en na je training voldoende water drinken.

Zorg ervoor dat je lichaam niet uitgedroogd raakt. Dit komt je training en herstel ten goede. Twee a drie flesjes water van 500 milliliter zijn over het algemeen voldoende.

Tip #6. Sport driemaal per week

Zorg er in ieder geval voor dat je driemaal per week sport. Zo weet je zeker dat je in ieder geval genoeg sport om ook daadwerkelijk af te vallen.

Tip #7. Energie over?

Mocht je nog energie over hebben verhoog dan de intensiteit van je training en niet de duur van je training!

Tip #8. Houdt minimaal 24 uur rust tussen elke training

Goed nieuws ;)! Je mag dagelijks een crosstraining doen. Anders dan bij krachttraining is het niet erg om elke dag een cardio training te doen. Zorg er wel voor dat er 24 uur tussen elke training zit. Ga dus niet ’s avonds trainen op de crosstrainer en de volgende ochtend direct weer.

Tip #9. Voor de beginner

Ook is het goed als je lang geen fysieke lichamelijke inspanning hebt gehad om de duur en zwaarte van je training rustig op te bouwen.

De voordelen van cardiofitness op een crosstrainer

De voordelen van de crosstrainer ten opzichte van andere fitnessapparaten zijn redelijk groot. Enkele voordelen van een crosstrainer zijn:

  • Een hoge vetverbranding in verhouding tot andere fitnessapparaten, omdat je zowel je boven als onderlichaam traint.
  • De (over)belasting op je gewrichten is minimaal, omdat je met je voet nooit van de grond komt. De negatieve impact die je hierdoor maakt is minimaal. In vergelijking tot bijvoorbeeld hardlopen op de lopende band, waar de gewrichten continue belast worden is de crosstrainer een veel minder blessuregevoelig fitnessapparaat.
  • Op de crosstrainer kun je gemakkelijk variatie aanbrengen. Je kunt achteruit of vooruit bewegen, hierdoor spreek je weer een heel andere soort spieren aan. Op het moment dat je achteruit beweegt spreek je met name je bilspieren aan en als je vooruit beweegt dan spreek je voornamelijk je bovenbeenspieren aan.

Laatste advies

Zorg er in ieder geval voor dat je de tips in dit artikel zoveel mogelijk ‘naleeft’ als je van plan bent om af te gaan vallen op de crosstrainer. Zo voorkom je blessures en klachten en verbrand je op een zo effectief mogelijke manier calorieën.

Heb je nog geen crosstrainer en geen fitnessabonnement? Vergelijk dan de beste crosstrainers voor thuis op onze homepage!

Reacties (4)

  1. Leo Braat mei 1, 2017
    • Koen mei 30, 2017
  2. Strobbe nathalie mei 26, 2017
    • Koen mei 30, 2017

Plaats een reactie