Welke Spieren Train Je Met Een Crosstrainer?

Het gebruik van een crosstrainer is voor de meeste mensen van positieve invloed op hun spieren. De soepele beweging die je op crosstrainer maakt zorgt voor één van de meest efficiënte manier van bewegen (en afvallen!).  In dit artikel ontdek je welke spieren je traint met een crosstrainer. Daarnaast vind je in het resterende gedeelte van het artikel 6 voordelen van het trainen op een crosstrainer.

De spiergroepen die je traint op een crosstrainercrosstrainer voordelen

Een crosstrainer is een goed fitnessapparaat om variatie aan te brengen in je training. Je kunt op de crosstrainer namelijk zowel voor- als achteruit trappen. Hierdoor train je weer een ander soort spieren.

Door een achterwaartse beweging te maken train je voornamelijk je bilspieren. Als je een voorwaartse beweging maakt op de crosstrainer dan train je voornamelijk je bovenbeen spieren.

Door te variëren in je training behaal je sneller je trainingsdoel. Afhankelijk van je trainingsdoel val je bijvoorbeeld sneller af of verstevig je je spieren. Zeker als je van plan bent om de crosstrainer te gaan gebruiken om af te vallen is het belangrijk dat je regelmatig variatie aanbrengt in je training.

Variatie aanbrengen in je training kun je doen door gebruik te maken van de trainingsprogramma’s die jou crosstrainer biedt. De beste crosstrainers beschikken over een uitgebreide keuze aan programma’s, zodat je continue kunt blijven variëren.

Wat zijn de (6) voordelen van een crosstrainer?

Hieronder staan 6 voordelen van een crosstrainer weergegeven. Overigens staan de voordelen niet op volgorde van belangrijkheid. Wat als belangrijk ervaren wordt kan van persoon tot persoon verschillen. De voordelen van een crosstrainer zijn als volgt;

1. Een crosstrainer is voor iedereen geschikt!

Een van de grootste voordelen van een crosstrainer is dat de crosstrainer voor een zeer grote groep mensen geschikt is. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, dik of dun, sporter of bankhanger bent. Iedereen heeft baat bij het gebruik van een crosstrainer! De reden hiervoor ontdek je in onderstaande voordelen.

2. Je spaart je gewrichten

De impact op het lichaam die het gevolg is van de beweging die je maakt op de crosstrainer is relatief klein. Dit komt doordat je op een crosstrainer je kracht gelijkmatig verdeelt en nooit met je voet van de pedalen af komt. Zeker in vergelijking tot bijvoorbeeld hardlopen belast je je gewrichten minimaal. Hiermee wordt overigens niet bedoelt dat het trainen met een crosstrainer niet effectief is. Zelfs al zou je licht geblesseerd (afhankelijk van het soort blessure) zijn dan zou je nog steeds gebruik kunnen maken van een crosstrainer!

3. Een crosstrainer is een zeer efficiënt om calorieën te verbranden

Een crosstrainer is zeer geschikt voor vetverbranding. Dit komt doordat je zowel je bovenlichaam als onderlichaam beweegt. Hierdoor train je alle spiergroepen tegelijkertijd. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de hometrainer, waarbij je alleen je benen traint. Als je de strijdt tegen de kilo’s aan wilt gaan, dan is een crosstrainer een verstandige keuze.

5. De crosstrainer is geschikt voor verschillende trainingsdoelen

De crosstrainer is zeer goed geschikt om verschillende trainingsdoelen te bewerkstelligen. Dit komt door de variatie die je aan kunt brengen in je training, de verscheidenheid aan spiergroepen die aangesproken worden en de verschillende trainingsprogramma’s die er op de meeste crosstrainers zitten.

Het maakt dus niet uit of je als trainingsdoel je algemene fitheid hebt, traint gericht op vet verbranding en afvallen of traint gericht op spiergroei, een crosstrainer is voor iedereen geschikt!

6. De crosstrainer is een veilige manier van sporten

Op de meeste crosstrainers kun je je hartslag meten waardoor je ervoor kunt zorgen dat je je hartslag binnen een bepaalde hartslagzone houdt. Dit kun je bijvoorbeeld goed gebruiken als je effectief wilt gaan afvallen of als je hartklachten hebt.

Daarnaast heb je natuurlijk ook het voordeel dat als je fysieke klachten hebt een crosstrainer goed geschikt is. Zoals eerder vermeld zorgt de crosstrainer voor een gelijkmatige krachtverdeling.  De crosstrainer is dus een uitermate geschikt fitnessapparaat voor thuistraining (link naar wikipedia over thuistraining).

Conclusie

Mocht je al in het bezit zijn van een crosstrainer of je gebruikt de crosstrainer op de sportschool dan wil ik graag weten wat jij als voordeel ervaart! Laat hieronder een reactie achter ;).  Mocht je nog niet in het bezit zijn van een crosstrainer. Ik heb de beste crosstrainers voor thuis met elkaar vergeleken op de homepage. Zo kun jij direct de beste crosstrainers vergelijken!

Plaats een reactie