Loopband Of Crosstrainer; Welke Is Beter?

Laatste update:

De keuze tussen een loopband of crosstrainer is heel persoonlijk. De één staat het liefst een half uur op een loopband, terwijl de ander zich het liefst in het zweet werkt op de crosstrainer. Maar welke van de twee fitnessapparaten is beter; “een crosstrainer of een loopband?” In dit artikel ontdek je het antwoord op deze vraag!

Natuurlijk ligt het eraan wat je verstaat onder ‘beter’. In dit artikel verstaan we onder ‘beter’ effectiever. Effectiever in de zin van het aantal verbrande calorieën tijdens je training.

En ja; ik ben persoonlijk voorstander van de crosstrainer, maar zeker niet zonder reden. Als je wilt weten waarom, dan raad ik je aan om het artikel te lezen!

Crosstrainer of loopband?

vergelijkenUit onderzoek van de universiteit van Nebraska blijkt dat de verschillen in effectiviteit tijdens een training tussen de crosstrainer en loopband minimaal zijn.

In hun onderzoek hebben ze een proef gedaan onder een aantal studenten. Gedurende twee keer een periode van 15 minuten moesten zij op een gemiddelde intensiteit trainen op zowel de crosstrainer als de loopband.

Uiteindelijk bleek dat je op de crosstrainer iets meer calorieën verbrand als op de loopband. Op de crosstrainer verbrandde de proefpersonen gemiddeld 151 kcal en op de loopband 135 kcal. Als je graag calorieën wilt verbranden tijdens je training maakt het dus weinig uit of je kiest voor de crosstrainer of de loopband.

Heel interessant natuurlijk zo’n onderzoek, maar dat helpt je waarschijnlijk ook niet echt met je keuze. Daarom heb ik in de rest van het artikel een aantal zaken ‘op een rijtje gezet’ die jou kunnen helpen bij je keuze.

Waar je nog meer rekening mee kunt houden

Om een goede afweging te kunnen maken is er nog meer waar je rekening mee kunt houden. Hierbij moet je denken aan zaken zoals:

  • Impact op je gewrichten
  • De ruimte die het apparaat in beslag neemt en het lawaai

Impact op je gewrichten

Je hoeft geen onderzoek gedaan te hebben om te bedenken dat de impact op je gewrichten gedurende een training op de loopband groter is als op een crosstrainer. De impact van een loopband is groter, omdat je telkens met je voet los van de loopband komt. Op de crosstrainer gaat je voet nooit volledig van de crosstrainer af. De impact van een training op de loopband in vergelijking met een zelfde intensiteit training op de crosstrainer is dus groter.

Beginnende sporters, revaliderende sporters, ouderen en mensen die last hebben van hun gewrichten kunnen beter kiezen voor een training op de crosstrainer, omdat het risico op overbelasting kleiner is. De kans dat je last krijgt van een training op een crosstrainer is kleiner in vergelijking met een zelfde intensiteit training op een loopband.

Ruimte en lawaai

Ook wat betreft ruimte en lawaai hoef je geen onderzoeker te zijn om te bedenken dat een loopband meer ruimte in neemt en meer lawaai maakt als een crosstrainer.

Zeker voor iemand die weinig ruimte heeft is dit een belangrijk punt om in overweging te nemen. Vaak kun je een crosstrainer ook nog verplaatsen, waardoor deze eventueel ergens opgeborgen kan staan. Een loopband kan je veelal niet of moeilijker verplaatsen.

Daarnaast maakt een loopband over het algemeen meer lawaai als een crosstrainer. Zeker ook vanwege het feit dat je steeds weer met je voet van de loopband en vervolgens weer op de loopband komt. De beste modellen crosstrainers zijn daarentegen vrij stil. Als je het belangrijk vind om stil(ler) te trainen kun je beter kiezen voor een crosstrainer.

Conclusie

Er zijn natuurlijk nog meer zaken waar je rekening mee kunt houden. De punten genoemd in dit artikel zijn over het algemeen wel de meest belangrijke.

De keuze voor een crosstrainer of een loopband blijft echter persoonlijk. Voor mij persoonlijk is de impact op de gewrichten die op de crosstrainer minder is, een belangrijk punt. Ga voor jezelf na wat je belangrijk vind.

Mocht je crosstrainers willen vergelijken dan raad ik je aan om onze crosstrainer vergelijkingstabel te raadplegen. Succes met je keuze!

1 Reactie

  1. Rita november 12, 2018

Plaats een reactie